11-Gener-2007:Estrena

Avui m’estreno amb això del Blog. Tot i que ja fa temps que ho volia fer, no ho he pogut engegar fins ara degut a la molta feina que he tingut, com ara posar ordre en el meu nou status social.
De moment, això del blog sembla més aviat una parida com qualsevol altre de les que circulen per l’internet, però amb l’avantatge afegit de que les collonades que un escriu per a ell mateix poden ser compartides amb altres persones amb afany de llegir altres collonades per així generar-ne de noves. És com un meta-generador de collonades d’abast mundial.
M’imagino la definició de ciberespai a partir d’ara. “Lloc on es comparteixen les parides i que serveix per generar-ne de noves, retroalimentant-se mútuament i fent-ho imparable”.
Bé, com deia més amunt, avui m’estreno. Com que estic a l’atur, disposo d’una mica més de temps que quan estava a l’Estorsa i puc fer coses que abans no podia, tot i que cobrava més que ara. Puc dur la canalla a l’escola, fer quatre feines justes de casa, ja que el pes segueix portant-lo la Irene.

Bé, això és el que deia ja fa temps. Amb data Febrer 2008, puc afegir que ja he acabat el postgrau de Logística i Gestió i segueixo amb el meu amic, l’anglès. Sobre el català ja ho he aconseguit. Tinc el nivell S3 ("C"). He trobat feina en el sector logístic i, com sempre, espero sortir-me'n i fer-me un lloc a l'empresa. Un nou inici. Amb 46 anyets. Vaig a la feina en metro i puc llegir la tira. Què més em cal? Salut i força al canut!!

I ara ja som a l'any 2014. Un any amb reminiscències d'antigues derrotes, d'incògnites presents i d'esperances futures. Un any que, sens cap mena de dubte, promet. Un any que vindrà marcat per una letra, la "V" de Via, de Voluntat, de Votar i de Victòria .

dimarts, 27 de gener del 2009

El cor de les tenebres i Apocalypse Now Redoux

Miràvem el venerable corrent, no amb la intensa foguerada d’un dia breu que ve i se’n va per sempre, sinó amb la llum sublim dels records perdurables”.

He d’agrair al meu amic Nasi (“lo castellà de Gualba”) que, en els moments de glòria —i de naufragi— a la meva antiga feina a Hostalric, em deixés “Apocalypse Now Redoux”, la de veritat, la definitiva versió, tan definitiva que triga 205 minuts (sí, 3 hores i 25 minuts). Gràcies, Nasi, perquè dos anys i mig més tard, l’hem vista i gaudit.
És difícil resumir el que hem vist i més difícil encara intentar descriure com és “El cor de les tenebres” perquè immediatament després de veure la pel·lícula m’he llegit el llibre de’n Joseph Conrad que inspira el film de Coppola.

El nexe entre el llibre i la pel·lícula és el riu que ens duu lentament i de forma inexorable al cor de la selva on hi viu un home extraordinari, Kurtz. És indiferent que en el llibre l’acció passi a l’Àfrica colonial i la pel·lícula al Vietnam, és la mateixa selva, la mateixa bogeria que ho envolta tot, el riu, corrent amunt, la llanxa, la presència d’homes extraordinaris que inicien el llarg viatge, la mort, la deriva i el geni de Kurtz. Qui no s’escolta a un home genial? Qui no té la temptació de creure-se’l?

El viatge riu amunt, cap al desconegut —al llibre amb la febre del vori i al film amb la febre de l’heroïna—, que ho impregnen tot i s’apoderen de la raó. Heroïna i vori. Cerquem les respostes a eternes preguntes, riu amunt, fins als orígens. La selva, que embolcalla la irracionalitat del tot. Kilgore i els seus helicòpters. El director i els seus pelegrins. Marlow i Willard. I un objectiu: Kurtz. L’extraordinari, el geni. Riu amunt.

L’oci d’un passatger, el meu aïllament entre tots aquells homes amb qui no tenia cap punt de contacte, el mar oliós i lànguid, la uniforme tenebror de la costa, semblava que em mantenien allunyat de la veritat de les coses, en la fatiga d’una desil·lusió malenconiosa i sense sentit”.

És difícil no imaginar-se en Willard a la llanxa amb Lance i els demés, com a ésser d’un altre planeta que no entenen res de la irracionalitat que els envolta, com van morint mica a mica i d’un en un. I al voltant, l’infern. De la primera versió d’Apocalypse Now a la definitiva hi ha tanta diferència que es tracta de dues pel·lícules totalment diferents.
Redoux (ressuscitat). El sopar amb els colons francesos, totalment anats per l’opi, la trobada amb les conilletes del playboy absolutament penjades per l’heroïna i el final, “this is the end” però sense flames ni explosions, tal i com es veu en la versió curta, que no deixa de ser un simple trailer de la versió definitiva.
Sempre queda “l’horror!, l'horror” i no diré com s’acaba el llibre, perquè és literartura amb majúscules, de la mateixa manera que la pel·lícula ja forma part de la història del cinema.

El corrent marronós s’escolava veloçment del cor de les tenebres, portant-nos avall cap a la mar, a doble velocitat de quan havíem pujat; i la vida de Kurtz també s’escolava veloçment, afluixant, sortint del seu cor envers el mar del temps inexorable”.

3 comentaris:

tarantino ha dit...

Hola crack!! Fa temps que em recolzava amb l'Àlex Gorina i els seus comentaris sobre les películes per fer-me una idea. Ara he canviat i et tindré a tu com a mestre. Em sento obligat a veure altre cop la película i llegir-la ( escoltar la banda sonora per suposat que ho faig sovint ) per contrastar més la teva opinió.
Segueix així

Ester ha dit...

Hola Jaume!
Prometo llegir-me el blog i comentar però avui faig una prova per veure si m'en surto. Un petó.
Ester (Igualada)

Anònim ha dit...

Vaja currada Jaume. Feina temps que no entrava al teu bloc, però avui he fet una pasada.
records
Miquel ( Sant Cebrià)